torsdag 15 november 2007

Brukskundsklubben den 14/11 2007

Ikväll var vi lite fler igen, Cuda med matte, Ragnar med matte, Puma med matte, sen hade jag med lilla Merlin som pek maria tränade en stund, och själv tränade jag med Zacke. De känns nu att vintern är här när man stannar upp, och då har ju mina klippta pudlar de lite värre, men Zacke skötte sig jättebra på alla ligg, sitt och stanna kvar. Tränade endast en timme, sen gick vi in i stugan för våran kaffestund med dopp. Få se nu hur många ggr till de blir att träna där ute. Snart dags för inomhusträningarna i ridhuset. Nu har man även gått på 9 nätters ledighet så man har möjlighet att träna hemma i dagsljus.
Till helgen blir de spår på lördag och sök på söndag.

1 kommentar:

Unknown sa...

Hej!
Tyvärr jobbade jag kväll igår så jag och Wiggen kunde inte närvara på tränigen men vi är gärna med på söndag när det blir sökträning =)

Men då kommer jag att vilja lägga upp detta på annat sätt men det stör ju inte er träning på något vis..

Jag fick tips ifrån en som tränat sök länge och jag tyckte att det gick lite fort fram nu när jag och Wiggen kom in i bilden. Jag läste ju även lite i sökboken och jag vill göra som följer:

-----------------------------------

Det jag har lärt mig när det gäller sök är att man först jobbar upp figurantintresset, därefter kommer rullen in i bilden. Och det allra bästa är om figgarna kan jobba enbart med lek och då gärna med leksaker a’ la dummies eller kamprullar (modell mindre), och att du kommer ut och är med i leken. Nästa steg är att hund och figge leker ensamma och att Wiggen kommer in med leksaken till dig. När det är befäst byter man leksak mot lösrulle och gör påvis, och så kommer leken med figgen på påviset. Först därefter lägger man in rullen och det brukar inte vara några som helst problem.
Det finns ingen anledning att gå fram för fort; ju snabbare man traskar på, desto större bakslag riskerar man att få. Enligt mina “sökgurus” bör det ta uppemot ett år, men absolut minst ett drygt halvår, av kontinuerlig sökträning innan man lägger på rullen.

-----------------------------------

sen får vi väl se hur fort vi avancerar, men detta ska väl inte vara något problem? Det finns väl leksugna tvåbentingar i gruppen hoppas jag =)